Jumaat, 28 September 2012

Cara memilih Kasut Bola @ Futsal .


Salah satu elemen yang paling penting ketika bermain futsal atau bola sepak adalah kasut. Tanpa kasut yang berkualiti @ 'stylo' anda tidak mampu untuk men'dribble' seperti Suarez ketika menggolek-golek 4 pertahanan Man Utd, menahan bola seperti Pastore, mengimbang-imbang seperti Ronaldinho, merembat seperti Tevez dan menangkap bola seperti David De Gea…..

Sat ! Sat !! Tangkap bola pun kena pakai kasut ke ????


Jenama NIKE


Jadi, di sini admin ingin memberikan sedikit tips, bagaimana cara untuk memilih kasut  yang sesuai dengan kaki korang iaitu :



i.  Keselesaan

        Tidak kira seberapa cantik pun kasut itu berada di kaki anda, jika anda tidak selesa tidak ada gunanya. Kita perlu ingat bahawa kita hendak bermain futsal / bola bukannya mengadakan fashion show.

So sebelum kita membeli kasut, dinasihatkan untuk mencuba terlebih dahulu. So kalau anda pilih kasut dekat Al-Ikhsan, tak perlulah nak malu-malu untuk cuba berlari di dalam kedai menggunakan kasut yang hendak dibeli. Rasakan kesesuaian kasut tersebut dengan kaki anda. Tak pun, anda boleh cuba menendang menggunakan kasut tersebut. Tapi jangan pula anda tendang awek yang tolong cari saiz kasut anda tu. Bahaya beb !! Kalau anda dah rasa kasut tu dah sesuai dengan kaki anda, 'the next step is to buy them!' $$




Jenama ADIDAS


ii. Jenis padang

         Perkara seterusnya yang anda perlu titikberatkan ialah jenis padang tempat anda selalu bermain. Kalaulah anda jenis selalu bermain atas turf sintetik grass (rumput tiruan kaler hijau), maka lebih baik anda memilih kasut yang ada tapaknya ada spike. Kalau anda tengok, padang sintetik macam ni licin. Maka agak tidak sesuai anda gunakan kasut yang bertapak getah yang kaler coklat tu. Kalau kasut yang anda pakai ada 'spike', keberangkalian anda akan tergolek atas padang dan dijadikan bahan ketawa pasukan lawan adalah rendah. Tapi kalau anda selau main kat atas flat field (court FIFA yang kaler biru), tak sesuai untuk anda menggunakan kasut yang ada spike.  Sebabnya, spike akan lebih mencengkam court berbanding membantu anda untuk melonjak. Maksudnya kat sini, anda akan selalu tergolek kat atas court biru tuh. Look, maksud spike kat sini bukan kasut spike yang pakai masa berlari acara balapan untuk wakil sekolah dulu-dulu tu ok?



Jenama PUMA

    
iii.  Harga

          Perkara terakhir ialah harga. Benda ni mudah ja, kalau anda ada duit, belialah kasut yang branded macam Nike Elastico ka, adidas Supersala ka, Joma Lozano ka. Tapi kalau anda ada bajet yang sedikit, kasut-kasut futsal yang biasa-biasa pun boleh menjadi pilihan yang terbaik. Anda perlu ingat bahawa harga kasut itu tidak menggambarkan kualitinya. Kasut yang mahal pun akan cepat rosak jika selalu digunakan atau tidak dijaga dengan baik.


          So kesimpulannya, keselesaan adalah benda paling utama dalam memilih kasut futsal @ bola. Harga atau kecantikan kasut  adalah perkara terakhir yang anda perlu titikberatkan. Apa guna pakai kasut kaler pink kalau rembat dari tengah pun tak sampai kan? Takda lah anda nampak seperti poser!



* 'Admin' masih tercari-cari kasut bola yang sesuai dengan kaki 'admin' sendiri.. *
 *Harap ada jodoh yang sesuai dengan kaki 'admin' nanti. *

Amin ~


*PENGUMUMAN*

Petang Sabtu ini bersamaan 29 September 2012 ada 'game' FUTSAL dekat Sri Gombak pada pukul 4.00-6.00 petang.

Jangan lupa ya kawan-kawan meramaikan lagi para pemain dalam 'game' tersebut.




Shukri Khalid ..

8 ulasan:

  1. perghhh terbaek laa tp ak dah xboleh main dah..camne ak nak bli kasut bola...lagi satu sila pergi ke www.bac12syazwan.blogspot.com terdapat tips2 utk komputer dan laptop.

    BalasPadam
    Balasan
    1. xpe syazwan.. anda masih bleh bli kasut bola, lps tu berikan sebagai hadiah kpd aku.. haha..

      Tq for ur info.. lau ade tmpt2 murah nk beli komp lg la aku nk tahu..

      -shukri-

      Padam
    2. Tetekkkkk. Pantatttt. Sangappppp.

      LAPTOP TUE BOLEH TENGOK BLUE TAK

      Padam
  2. Nak beli perempuan tetek besar dekat mana ehh? Nak korea ataupun jepun.
    Tetek gred A . Btw WWW.PANTATBUSUK.COM.MY

    BalasPadam
  3. Aku Comel. Hahaha.

    BalasPadam
  4. JUARA PIALA DUNIA 2014 - GERMANY

    BalasPadam
  5. Nak tanya...kalau pakai kasut turf main kat indoor court okay ke? Mohon di beri penjelasan secepat mungkin...huhu

    BalasPadam


Soccer Ball